وبلاگ واچ گروپ

ساعت کوارتز یا مکانیکی کدام بهتر است؟

ساعت کوارتز یا مکانیکی کدام بهتر است؟

مطمئناً شما نیز اصطلاح ساعت کوارتز و اتوماتیک را شنیده‌ اید و این سوال برایتان پیش آمده است که این ساعت‌ ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند و یا اینکه ساعت کوارتز یا مکانیکی کدام بهتر است؟ یا اینکه چگونه ما می‌توانیم از بین ساعت‌ های کوارتز و اتوماتیک یکی را انتخاب کنیم؟

به طور خلاصه می‌ توان گفت که این ساعت‌ ها از جهت‌ های خیلی زیادی با یکدیگر تفاوت دارند و همه چیز به این بستگی دارد که خود شما از یک ساعت مچی چه انتظاری را دارید. ما در این مطلب واچ گروپ قصد داریم که این اصطلاح را برایتان توضیح دهیم و سپس به شما کمک کنیم تا بهترین ساعتی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

موتور ساعت

کلمه اتوماتیک و کوارتز به نوع حرکت ساعت‌ ها اشاره دارد که در واقع همان موتوری هستند که می توانند قدرت ساعت را تامین کنند. موتور ساعت‌ ها در دو گروه قرار می‌ گیرند، موتور های مکانیکی و موتور های کوارتز‌. همچنین موتور های مکانیکی نیز از دو زیر گروه ساخته شده‌ اند: موتورهای دستی و یا همان با دست کوک شونده و موتور های اتوماتیک یا همان خود کوک شونده.

ما در این مطلب قصد داریم که فقط به موتور های اتوماتیکی که در دسته موتورهای مکانیکی قرار دارند بپردازیم به خاطر اینکه این موتور ها ساده‌ تر هستند و می توان گفت که محبوب‌ ترین و رایج‌ ترین نوع موتور های مکانیکی هستند.

موتور ساعت

ساعت کوارتز چیست؟

ساعت هایی که موتور آنها کوارتز است ساعت‌ های متداول و رایجی هستند که تقریباً می‌ توان گفت که ۹۷ درصد از کل تولیدات سالانه ساعت‌ ها را در جهان در بر می گیرند. برند سیکو با ساخت ساعت آسترون در سال ۱۹۶۹ برای اولین بار اولین ساعت کوارتز را به جهان معرفی کرد. در آن دوران قیمت این ساعت‌ های نسخه محدود که تقریباً حدود ۱۰۰ تا از آنها ساخته شده بود با قیمت یک تویوتا کرولا برابر بود.

خبر خوب این است که از آن زمان تا به الان تکنولوژی خیلی پیشرفت کرده است و منجر به این شده که ساعت‌ های کوارتز با قیمت خیلی ارزان تری تولید شوند و سپس روانه بازار شوند به خاطر همین است که امروزه ساعت‌ های کوارتز خیلی مقرون به صرفه هستند.

این دسته از ساعت‌ ها معمولاً نیرویشان را از یک باتری تامین می‌ کنند که این باتری می‌تواند سیگنال الکتریکی را برای یک کریستال کوارتز کوچک که در درون مدار تعبیه شده است بفرستد.

ساعت اتوماتیک چیست؟

ساعت‌ های مکانیکی ساعت‌ هایی هستند که چندین قرن قدمت دارند، با این حال اولین ساعت اتوماتیک ساخته شده که برای کار کردنش هیچ احتیاجی به کوک دستی ندارد در قرن هجدهم میلادی ساخته شد.

این ساعت‌ ها دستگاه‌ های پیچیده‌ ای هستند که از چندین چرخ دنده و یک فنر اصلی تشکیل شده‌ اند. موتور این دسته از ساعت‌ ها معمولاً دارای سد ها بخش کوچک و پیچیده است. زمانی که شما یک ساعت اتوماتیک را روی مچ دست تان می‌ بندید حرکت دست تان منجر به این می‌شود که وزنه فلزی که در داخل ساعت موجود است به چرخش در بیاید و سپس انرژی را به منبع تغذیه منتقل کند. به علاوه شما می‌ توانید ساعت را خیلی آرام تکان دهید تا این وزنه بتواند به چرخش درآید و انرژی بیشتری را ذخیره کند.

اگر همواره ساعت تان را به دست دارید و یا حتی اگر بسته به منبع تغذیه‌ای اش تا حدود یک روز و یا بیشتر از آن استفاده نمی‌کنید این دسته از ساعت‌ ها تنها با استفاده از انرژی که ذخیره می‌ کنند می‌ توانند به کارشان ادامه دهند.

برتری ساعت کوارتز بر اتوماتیک

  • ساعت‌ های کوارتز در مقایسه با ساعت اتوماتیک ارزان قیمت‌ تر هستند به خاطر اینکه فرایند ساخت موتور آنها کار سختی نیست.
  • ساعت‌ های کوارتز در اندازه‌ گیری کردن زمان خیلی دقیق و قابل اعتماد هستند، شاید ساعت‌ های کوارتز در ماه تنها ۲۰ ثانیه خطا داشته باشند ولی ساعت‌ های اتوماتیکی در ماه ممکن است که دفعات بسیار زیادی از کار بیفتند.
  • ساعت‌های کوارتز به مراقبت خاصی احتیاج ندارند فقط لازم است که هر چند سال یک بار باتری آن را عوض کنید. ساعت‌ های اتوماتیک با باتری کار نمی‌ کنند ولی هر سه تا ۵ سال یک بار باید آنها را سرویس کرد.

هدف از تمامی مواردی که بیان کردیم این بود که شما در هنگام خرید ساعت مچی مثلا خرید ساعت پولو زنانه اطلاعات کافی را داشته باشید و تفاوت میان ساعت کوارتز و مکانیکی را بدانید.

برتری ساعت اتوماتیک بر کوارتز

برتری ساعت اتوماتیک بر کوارتز

ممکن است اینجا این سوال برای شما پیش بیاید که اگر ساعت‌ های اتوماتیک قیمت بالاتر و دقت کمتری دارند و همچنین به مراقبت بیشتری نیز نیاز دارند پس چرا این دسته از ساعت‌ ها طرفداران بیشتری دارند؟ در ادامه عوامل تاثیر گذار بر روی این موضوع را نام می‌بریم:

  • در پشت ساعت‌ های اتوماتیک مهارت خیلی زیادی نهفته شده است که در طول چندین قرن کم کم توسعه یافته است.
  • خیلی از سازندگان ساعت‌ های مکانیکی از میراث و تاریخچه عمیقی برخوردار هستند.
  • ساعت‌ های اتوماتیکی یک شاهکار بسیار چشم گیر هستند و ویژگی‌ های مکانیکی‌ شان آنها را بسیار جذاب کرده است.
  • پشت قاب بعضی از ساعت‌ های اتوماتیک از جنس یاقوت کبود شفاف است. این ویژگی به شما این اجازه را می‌ دهد که نوسان‌ های آرام موتور ساعت را بتوانید تماشا کنید که خیلی جالب است.
  • خیلی از افراد عاشق عقربه ثانیه شمار این ساعت‌ ها هستند که خیلی روان و پیوسته کار می‌ کنند. عقربه‌ های ثانیه شمار ساعت‌ های کوارتز در هر یک ثانیه یک بار حرکت می‌کنند ولی عقربی‌های ثانیه شمار ساعت های اتوماتیک در یک ثانیه چندین بار حرکت می‌ کنند و این موضوع منجر به این می‌شود که ما تصور کنیم حرکت آنها پیوسته و روان است. حرکت این عقربه‌ ها نشانه‌ ای از ساعت‌ های مکانیکی است و چیزی است که بسیار مورد استقبال طرفداران ساعت‌ های مکانیکی قرار گرفته است.

از آنجایی که ساعت‌ های اتوماتیک و کوارتز هر کدام از آنها به نیاز ها و خواسته‌ های گوناگونی پاسخ می‌ دهند در نتیجه انتخاب یکی از بین این دو ساعت به تمایلات خود شما بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *