وبلاگ واچ گروپ

ساعت‌های مخصوص نابینایان چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساعت‌های مخصوص نابینایان چه ویژگی‌هایی دارد؟

خرید ساعت مچی برای نابینایان ممکن است کمی سخت باشد اما تاکنون ساعت و زمانشماری بسیاری برای افراد کم بینا و نابینا ساخته شده است. ساعت‌های مچی که برای افراد نابینا ساخته شده است به چند دسته کلی تقسیم شده‌اند که مکانیزم عمل هر کدام با همدیگر متفاوت است این ساعت توسط برندهای مختلفی همچون ساعت کورنیش در مدل و طرح‌های متفاوتی طراحی شده است ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم اصلی‌ترین ویژگی‌های ساعت نابینایان را بیان کنیم پس تا آخر با ما همراه باشید.

چهار دسته اصلی از ساعت مچی که برای نابینایان تهیه شده است

همانطور که گفتیم ساعت مچی افراد نابینا به چند دسته تقسیم می‌شوند آنها عبارتند از:

1.ساعت گویا

2. ساعت ارتعاشی

3. ساعت بریل

4. ساعت با اعداد و حروف بزرگ و پررنگ

ساعت‌های مخصوص نابینایان چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساعت گویا

ساعت گویا یا سخنگو توسط شرکت‌های مختلف ساعت سازی ساخته شده است این ساعت از نظر سبک و طراحی متنوع هستند و اندازه، شکل، رنگ آن در هر ساعت متفاوت است. طیف وسیعی از انواع ساعت‌ها را شامل می‌شود از ساعت‌های ورزشی را در بر می‌گیرد تا ساعت‌های مد روز و کلاسیک.

این گونه ساعت‌ها تفاوت زیادی با ساعت‌های مچی معمولی ندارند و از نظر زیبایی شناسی در کنار ساعت‌های دیگر قابل تشخیص نیستند. مکانیزم عمل ساعت‌های گویا بسیار ساده است کافی است دکمه‌ای را که برای آن قرار داده‌اند لمس کنید و این گونه ساعت به شما زمان، تاریخ، روز، سال را به شکل صوتی خواهد گفت.

ساعت‌های گویا در حالت قابلیت پخش صوت با هم متفاوتند و روی آنها صداهای مردانه، زنانه یا هر دو گزینه را کار گذاشته‌اند. صاحب ساعت می‌تواند به سلیقه خود یکی از صداها را انتخاب کند.

در ساخت ساعت‌های گویا تحولات زیادی ایجاد شده است به این صورت هم اکنون ساعت مچی دیجیتال با ویژگی هوشمند به بازار آمده است که قابلیت گفتگو دارد.

در گوشی‌های آیفون فناوری شبیه به سیری وجود دارد که تنها لازم است شخص استفاده کننده از ساعت خود بخواهد زمان و تاریخ و حتی آب و هوا را برای او اعلام کند، این گونه به راحتی کاربر همه این موارد را متوجه خواهد شد. اما استفاده از ساعت گویا محدودیت‌هایی را هم دارد و نمی‌توانید در هر مکانی از آن استفاده کنید.

مثلاً استفاده از این ساعت‌ها در هنگام حضور در کلاس مشکل ساز خواهد بود. ساعت‌ها عمدتاً زمان را به انگلیسی بیان می‌کنند. به راحتی نمی‌توان نمونه‌های بومی یک ساعت گویا را پیدا کرد. این ساعت‌ها توسط افرادی استفاده می‌شوند که محدودیت دیداری دارند.

ساعت ارتعاشی

نسل جدید ساعت مچی برای نابینایان ساعت‌های ارتعاشی می‌باشد که بر مبنای لرزش ساعت و دقیقه را نشان می‌دهند. ساعت‌های ارتعاشی برای حل مشکلات مرتبط با ساعت بریل، گویا و ساعت با صفحه نمایش بزرگ تولید شده اند. افراد کم بینا و نابینا کافی است برای آگاهی از زمان دستشان را روی ساعت بگذارند و با فشردن چند دکمه زمان را پیدا کنند.

برای استفاده از این ساعت کافی است دکمه ساعت را لمس کنید یک دکمه برای بیان ساعت دارد که با تعداد ارتعاش آن نشان می‌دهد که چه ساعتی است، یک دکمه برای دقیقه در آن کار شده است وقتی آن را لمس کنید و شمارش دفعات لرزش را در نظر بگیرید می‌توانید دقیقه را متوجه شوید.

برای سهولت استفاده این ساعت مچی به صورت ۱۲ ساعتی تنظیم شده است. ساعت‌های ارتعاشی اولین بار توسط کمپانی سوئیسی به نام الکسندر ویژن وارد بازار شد و برای اکثر نابینایان که در استفاده از مدل‌های قدیم مشکل داشتند هیجان انگیر شد.

این ساعت‌ها از لحاظ ظاهری کمتر به یک ساعت معمولی شبیه هستند. این ساعت ها یک جسم بیضی شکل دارد که سه دکمه بر روی آن قرار گرفته است به راحتی می‌توان در جیب لباس گذاشت. در مواقع لزوم می‌توانید ساعت را لمس کنید. استفاده از این ساعت بسیار آسان است به همین دلیل بسیاری از افراد را برای خرید ساعت این نوع را ترغیب کرده است.

ساعت‌های بریل

ساعت‌های بریل

ساعت‌های مچی بریل دارای خطوط برجسته‌ای هستند که امکان آگاهی از زمان از طرف لمس را فراهم می‌کنند. امروزه ساعت‌های بریل هم از تنوع زیادی برخوردار شده‌اند. ساعت‌های بریل آنالوگ شامل پوششی محافظ از جنس شیشه هستند که برای آگاهی از ساعت لازم است این پوشش باز شود و به عقربه‌ها و خطوط برجسته بریل دست زد. با لمس صفحه ی نمایش ساعت و قرار گرفتن عقربه‌ها به راحتی می‌توان از زمان آگاه شد.

اما ساعت‌های مچی دیجیتال بریل کمی متفاوت‌تر هستند، این ساعت‌ها به گونه‌ای هستند که نقاط برجسته یا همان علائم بریل با تغییر زمان تغییر پیدا می‌کنند، پس این افراد می‌توانند تنها از طریق لمس خطوط زمان اعلام شده را بخوانند.

استفاده از ساعت‌های دیجیتال بریل کمی سخت‌تر است. کسی که از ساعت مچی بریل دیجیتال استفاده می‌کند باید با رسم الخط بریل آشنایی داشته باشد. این رسم الخط مانند هر رسم الخط دیگری در زبان‌های مختلف متفاوت است، به همین دلیل یکی از دشواری‌های استفاده از ساعت بریل دیجیتال می‌باشد.

بعضی از برندهای ساعت سازی برای آسانی استفاده نابینایان ساعت بریل و گویا را با هم تلفیق کرده‌اند تا در صورت نیاز بتوانند که از هر قابلیتی برایشان مناسب است استفاده کنند.

استفاده از ساعت‌های بریل هم مشکلاتی به همراه دارند به ویژه در ساعت مچی آنالوگ وقتی که برای آگاهی از ساعت پوشش محافظ شیشه‌ای باید باز شود، در هنگام باز شدن جسم خارجی ممکن است وارد صفحه ساعت شود و مانع از حرکت عقربه‌ها گردد. یا اینکه در بلند مدت خطوط برجسته دچار ساییدگی می‌شوند پس لازم است ساعت‌های بریل زود به زود تمیز شوند.

ساعت‌ها با چاپ بزرگ

ساعت‌های مچی وجود دارد که با حروف بزرگ و پررنگ برای افراد کم بینا طراحی شده‌اند. این ساعت‌ها تنوع زیادی دارند در میان ساعت‌های طراحی شده برای نابینایان ساعت مچی چاپ بزرگ بیشترین تنوع را دارد و تفاوت زیادی هم با ساعت‌های معمولی ندارد. این ساعت دارای یک قاب بزرگ با زمینه صفحه روشن است، اعداد و حروف به شکل واضح با رنگ بزرگ و تیره روی آن نقش بسته‌اند، عقربه‌های این گونه ساعت به گونه‌ای ساخته شده‌است که افراد کم بینا به راحتی بتواند آن را ببیند.

در آخر باید بدانیم که خرید ساعت زنانه پولو و مردانه باید با در نظر گرفتن خواسته و نیاز افراد انجام شود. وقتی گران‌ترین ساعت دنیا را هم داشته باشید اما نتوانید از آن استفاده کنید فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. خرید ساعت مخصوص برای افراد کم بینایا نابینا گزینه بسیار خوبی برای ست کردن استایل و فهمیدن زمان دقیق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *