وبلاگ واچ گروپ

ساعت خلبانی چیست و چه کاربردی دارد؟

ساعت خلبانی چیست و چه کاربردی دارد؟

ممکن است اسم ساعت خلبانی به گوش شما نیز خورده باشد و بخواهید که با تاریخچه این نوع ساعت مچی آشنا شوید. اولین ساعت خلبانی‌هایی که تولید شدند بین دو جنگ جهانی بود. امروزه ساعت مچی خلبانی به پرفروش‌ ترین نوع ساعت مچی تبدیل شده است و همچنین شما می‌توانید این ساعت مچی را در طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی بیابید.

معمولاً بیشتر ساعت‌های خلبانی ویژگی‌ها و امکاناتی مشترک با یکدیگر را دارند که می‌تواند در طول پرواز کمک بسیار زیادی را به خلبان کند و یک وسیله حیاتی برای خلبان به شمار می‌آید. برای خیلی از خلبان‌های با تجربه ساعت خلبانی یک وسیله بسیار مهم و ابزاری حرفه‌ای است. اگر شما با این نوع ساعت مچی‌ها آشنایی کامل را ندارید و به علاوه نمی‌دانید که ساعت خلبانی چیست و یا چه امکانات و مشخصاتی دارد ما به شما توصیه می‌کنیم که در ادامه واچ گروپ ایران این مطلب با ما همراه باشید تا جواب سوالاتتان را بیابید.

ساعت خلبانی چیست؟

اولین ساعت خلبانی تقریبا در سال ۱۹۰۶ میلادی اختراع شد. با ورود ساعت‌های خلبانی انقلاب بسیار گسترده‌ ای در این صنعت به وجود آمد.‌ یک نیاز بسیار اساسی که در آن زمان خلبانان داشتند این بود که یک ساعت مچی خوب برای زمان بندی پرواز داشته باشند و از آن استفاده کنند. اولین ساعت خلبانی و یا همان هوانوردی Cartier Santos بود. این ساعت برای Alberto Santos-Dumont که یک مخترع هوانوردی مستقر در پاریس بود تولید شد.

ساعت‌های خلبانی مشخصه‌های خیلی ساده‌ای دارند که عبارتند از صفحه بزرگ، خانا و همچنین مشکی، در نتیجه می‌توان گفت که این ویژگی‌هایی که ساعت مچی دارد خرید آن را برای بیشتر افراد خیلی جذاب کرده است. علامت مثلثی که بر روی عدد ۱۲ همچنین پیچ تنظیم بزرگ وجود دارد منجر به شناسایی راحت ساعت‌های خلبانی شده است. زمان قدیم وجود ساعت‌های خلبانی در کابین خلبان‌ها خیلی ضروری و مهم بود که البته با گذر زمان ظاهر این نوع ساعت‌ها تغییراتی یافت و به شکلی که امروز موجود هستند در آمد.

ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری انواع ساعت خلبانی‌ها

ساعت های خلبانی در روزهای اول حیاتشان یک وسیله اصلی و بسیار مهم و ضروری برای تمامی خلبان‌ها محسوب می‌شود که باید آنها این وسیله را همراه با خودشان به کابین پرواز ببرند. با گذر سال‌ها ویژگی‌ هایی که این ساعت داشت تکامل پیدا کرد و کم کم به شکل مدل‌های پیشرفته امروزی تغییر یافت. به علاوه قیمت ساعت مچی زنانه و مردانه خلبانی نیز متناسب با امکانات و ویژگی‌های آن تغییر پیدا کرد. در ادامه چند ویژگی این نوع ساعت مچی را برای شما شرح می‌دهیم:

ساعت خلبانی چیست و چه کاربردی دارد؟

نشانگرهای خانا و بزرگ

یکی از بارزترین و مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در بین ساعت‌های خلبانی موجود است صفحه بزرگ و همچنین نشانگرهای واضح و شبنمایی است که در آن موجود است. این ویژگی‌هایی که آنها را ذکر کردیم چیزهایی هستند که در این نوع ساعت‌ها توجه افراد را به خودشان جلب می‌کنند. ساعت‌های هوانوردی یا همان خلبانی در مقایسه با ساعت‌های غواصی اکثراً به جای اینکه فقط دارای علامت‌های شاخص باشند برای تمامی عددها علامت دارند، تا خوانایی ساعت راحت‌تر شود. هرچند که این ویژگی یک قانون بسیار مهم برای تمامی ساعت‌های خلبانی نیست و امکان دارد که در بعضی از مدل‌های ساعت خلبانی این ویژگی وجود نداشته باشد. به علاوه پیچ تنظیم این ساعت‌ها در مقایسه با ساعت‌های معمولی بزرگتر است تا افراد بتوانند با دستکش نیز خیلی راحت با آن کار کنند.

با توجه به شیوه طراحی ساعت‌های خلبانی و همچنین ویژگی‌های ظاهری آنها این ساعت ها بیشتر مورد پسند آقایان است. اگر میخواهید مدل زنانه ساعت مچی خلبانی را تهیه کنید ممکن است مدل های دیگر نظر خانم ها را به خودشان جلب کند.

زمان بندی دقیق

در ادامه این مطلب باید گفت که این نوع ساعت ها به زمان بندی بسیار دقیق معروف هستند. در حقیقت در این نوع ساعت ها درصد خطا در اندازه گیری بسیار پایین است و این ویژگی منجر به این شده است که خیلی از افراد به این مدل ساعت ها جذب شوند و بخواهند آنها را داشته باشند.

بررسی قابلیت‌ها و امکانات ساعت هوانوردی

در ادامه این مطلب بهتر است که به امکانات و قابلیت‌های ساعت هوانوردی بپردازیم. امکانات ساعت مچی خلبانی عبارتند از:

قاب‌های ضد مغناطیس

درون هواپیما هنگام پرواز به خاطر موجود بودن بعضی از وسایل و ابزارها میدان مغناطیسی خیلی زیادی وجود دارد و این نیروی مغناطیسی امکان دارد که منجر به رسیدن آسیب به ساعت و به وجود آمدن اختلالاتی در عملکرد آن شود، برای مقابله کردن با این مشکل ساعت‌های خلبانی ویژگی ضد مغناطیسی دارند. این ویژگی در ساعت‌های خلبانی به خلبانان این اجازه را می‌دهد تا از دقیق بودن اطمینان حاصل کنند.

ما به شما توصیه می‌کنیم که در زمان خرید این نوع ساعت‌ها خواص ضد مغناطیسی بودن آن را به خوبی بررسی کنید به خاطر اینکه یکی از موارد بسیار موثر در قیمت ساعت اسپرت خلبانی در واقع همین ویژگی ضد مغناطیسی بودن ساعت مچی است.

ساعت خلبانی چیست و چه کاربردی دارد؟

قابلیت GMT یا ساعت جهانی

در بیشتر ساعت خلبانی‌ها گذشته از ساعت محلی ساعت جهانی نیز موجود است. این ویژگی می‌تواند کاربرد بسیار زیادی را برای کسانی که به مسافرت‌های خارج از کشور می‌دهند و به علاوه برای خلبان‌ها داشته باشد.

ضد لرزش و ضد ضربه بودن

در ادامه می‌توان به ضد لرزش و ضد ضربه بودن این نوع ساعت‌ها اشاره کرد. هنگامی که هواپیما می‌خواهد از زمین بلند شود فشار خیلی زیادی از نیروی جو به آن وارد می‌شود و بنابراین وجود این نوع ویژگی‌ها منجر به پیشگیری از آسیب به ساعت مچی می‌شود.

خط‌ کش محاسباتی

از این خط‌ کش برای محاسبه مسائل گوناگون ریاضی استفاده می‌شود ولی یکی از مهمترین و پرکاربردترین موارد در استفاده از آن تبدیل واحدهای مانند تبدیل واحدهای زمان و مسافت است که گذشته از کاربردی بسیار عالی و مهم همچنین می تواند جذابیت ظاهری خاصی نیز به ساعت خلبانی ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *