وبلاگ واچ گروپ

ساعت مچی اتوماتیک را چگونه کوک کنیم؟

ساعت مچی اتوماتیک را چگونه کوک کنیم؟

ممکن است شما نیز از آن دست افراد علاقمند به ساعت مچی باشید و یا اینکه شما نیز هر چند وقت یک باری دستی به سر و روی کلکسیون ساعتتان می‌کشید. افراد خیلی زیادی هستند که ترجیح می‌دهند ساعت مچی زیبا و اصیل را با قواعد سنتی داشته باشند که بتوانند آن را با انرژی سالم انسانی شارژ کنند. می‌توان گفت که ساعت‌های اتوماتیکی آن چیزی است که این دسته از افراد به آن علاقه دارند و برایشان مناسب است.

اگر این ساعت‌ ها به درستی نگهداری و کوک شوند می‌توانند تا سال‌ های بسیار زیادی عمر داشته باشند و همچنین شما بتوانید از آن استفاده کنید. در کل ساعت‌ های اتوماتیک برای حرکت عقربه‌ هایشان از انرژی مکانیکی بهره می‌برند. همه ساعت‌ های مکانیکی برای کارکرد مداوم به کوک کردن نیاز دارند. سوالی که اینجا ممکن است برایتان پیش بیاید این است که ساعت مچی اتوماتیک را چگونه کوک کنیم؟ در ادامه این مطلب واچ گروپ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتان را بیابید.

شیوه کوک کردن ساعت اتوماتیک روی دست

هنگامی که می‌خواهید ساعت اورجینال اتوماتیک را خریداری کنید باید به این فکر باشید که چگونه می‌توانید این ساعت را کوک کرد. این نوع ساعت‌ ها به عملکرد مچ دست فرد، متکی هستند به خاطر همین استفاده کردن از آنها به معنای چرخاندن و حرکت کردن عقربه ساعت است.

این نوع ساعت‌ها در پشت خودشان یک لنگر شبیه به نیم دایره دارند که هنگام استفاده از آن به سرخش در می‌آید. وظیفه این لنگر در واقع جمع کردن فنر کوک ساعت از راه چرخ دنده‌ ها است. این عمل دقیقاً مانند چرخاندن سرکوک ساعت به وسیله خود فرد است. لنگر ساعت‌ های اتوماتیکی به ۲ جهت چرخش دارد، که در بعضی از موتورها دو طرف کوک و در بعضی از مدل‌های دیگر فقط یک جهت برای کوک شدن ساعت کار گذاشته شده است.

شیوه کوک کردن ساعت اتوماتیک به صورت دستی چگونه است؟

در ساعت‌های معمولی می‌توان با چرخش تنظیم کننده تاریخ و همچنین ساعت ساعت را کوک کرد ولی شیوه کوک کردن ساعت در ساعت‌ های اتوماتیک و همچنین شارژ کردن این ساعت‌ ها به وسیله سرکوک انجام گرفته می‌شود.

برای ساعت‌ هایی مثل ساعت اورینت اصل که در واقع موتورشان اتوماتیک است شما می‌توانید که با استفاده از دست و با چرخش سرکوک در جهت عقربه ساعت آن را شارژ و یا کوک کنید. هرچند که در بعضی از مواقع نیز می‌توان این کار را در خلاف جهت عقربه‌ های ساعت انجام داد تا به وسیله آن بتوان ساعت مچی را شارژ کرد.

قیمت ساعت‌ های اورینت اصل در بازار خیلی بالاتر از نوع تقلبی و بی‌کیفیت آن است به خاطر همین هنگام کوک کردن ساعت باید بسیار دقت داشته باشید تا هیچ آسیبی به موتور وارد نشود. به خاطر همین ما به شما توصیه می‌کنیم که برای کوک کردن دستی ساعت‌های اتوماتیک حتماً سر کوک را چه برای تنظیم ساعت آهسته و چه برای کوک کردن بچرخانید.

شیوه کوک کردن ساعت اتوماتیک به صورت دستی

کوک کردن ساعت اتوماتیک مجلسی

بعضی از ساعت‌ های اتوماتیکی مثل ساعت اصل سیکو خیلی لوکس هستند و معمولاً برای مکان‌ های خاص و مراسم‌ ها مورد استفاده قرار گرفته می‌شوند. اصطلاحا به اینع ساعت‌ها  که همواره در روز از آنها استفاده نمی‌کنیم ساعت مجلسی گفته می‌شود. نیاز است که ساعت اتوماتیک مجلسی همواره دقیق کار کند به خاطر همین بهتر است که نیروی مورد نیاز این نوع ساعت‌ها را قبل از استفاده کردن از آن به صورت دستی و یا به وسیله حرکات دست تامین کرد.

شما می‌توانید به مرور زمان اینکه ساعت مچی تان با ۵ بار چرخش سرکوک چه میزان بازدهی خواهد داشت را به دست آورید. به علاوه دانستن این امر که قدرت رزرو شارژ ساعت شما به چه اندازه است، دغدغه کوک کردن بیش از اندازه و یا خیلی کمی که نیاز دارید را از بین می‌برد. مقدار شارژ شدن ساعت‌ها با X دور چرخش ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند به خاطر همین ما به شما توصیه می‌کنیم که در این زمینه دنبال مقدار واحد نگردید و دنبال این باشید که ساعتتان با چند روز چرخش سرکوب می‌تواند شارژ شود.

کوک کردن ساعت مچی اتوماتیک روزمره

هنگامی که می‌خواهید ساعت کلاسیک و یا اسپرت اتوماتیک را برای استفاده روزمره خریداری کنید باید به شیوه کوک کردن آن خیلی توجه کنید. در بین ساعت‌ های اتوماتیک کوکی که نیاز است هموار دقیق باشد و مورد استفاده روزمره هستند، باید حتماً در روز یک بار آنها را به وسیله سرکوک تنظیم کنید. این کار زمانی باید انجام گرفته شما شود که شما قصد این را داشته باشید که ساعت را برای مدت زیادی بدون حرکت بگذارید و زمانی که هیچ خبری از نیروی جنبشی نباشد.

این نکته را به یاد داشته باشید که در هنگام کوک کردن دستی ساعت اتوماتیک مثل ساعت‌های جی شاک اگر کوک کردن را زیاد از حد انجام دهید به نقطه غیر مجازی خواهید رسید که سرکوک سرکوک ساعت مچی مقداری سفت می‌شود. در این هنگام باید کوک کردن ساعت را متوقف کنید به خاطر اینکه فنر کوک ساعت به حداکثر کوک خودش می‌رسد. ولی اگر در چنین موقعی نیز همچنان به کوک کردن ادامه دهید هرزگرد ساعت وارد عمل خواهد شد که هیچ کاربردی در کوک شدن ندارد و ادامه این کار می‌تواند به مرور زمان مشکلاتی را برای ساعت پیش آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *