وبلاگ واچ گروپ

از کجا بفهمیم ساعت مچی ضد آب است؟

از کجا بفهمیم ساعت مچی ضد آب است؟

در ساعت‌هایی که کپی هستند و هیچ علامت و یا سندی مبنا بر اینکه آیا آن ساعت مچی ضد آب است و یا نه، نمی‌توان در داخل آب از آن استفاده کرد و یا اینکه آن را در مجاورت آب قرار داد. ولی در بین ساعت‌ هایی که بر روی آنها نشانه و یا نوشته‌ ای که مبنا بر ضد آب بودن آن است حک شده باشد می‌توانید با خیال آسوده آن را در تماس با آب قرار دهید، البته دقت داشته باشید که هر نوع ساعت به میزان قابل توجه و معینی می‌تواند آب را تحمل کند‌.

مقیاس سنجش این مقاومت را با متر نشان می‌دهند برای مثال می‌توان گفت که ساعتی که تا ۱۰ متر ضد آب باشد را شما می‌توانید تا عمق ۱۰ متری در آب بر دست کنید ولی بیشتر از آن ساعت مچی شما با فشار آب صدمه می‌بیند.

ساعت مچی ضد آب

تمامی ساعت مچی‌های مقاوم در برابر آب واشارهای حلقه‌ای از جنس لاستیک را دارند و شما باید آنها را در برابر عواملی مانند حرارت دور نگه دارید. سونای خشک، جکوزی، بخار و همچنین قرار گرفتن ساعت در زیر تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند مقاومت ساعت را از بین ببرد.

مقدار قدرت مقاومت ساعت مچی‌ها در برابر آب را بر حسب متر حساب می‌کنند و هر چقدر این مقدار نیز بیشتر باشد ساعت نیز نسبت به آب مقاوم‌ تر خواهد بود. البته باید توجه کنید که این موضوع فقط در شرایط آزمایشگاهی است و با محیط طبیعی کاملاً فرق دارد.

ساعتی را می‌توان مقاوم در برابر آب به حساب آورد که بتواند تا حدودی با آب تماس داشته باشد و آب به درون آن هیچ نفوذی پیدا نکند. برای مثال اگر ساعت شما درجه مقاومت ۳۰ را در برابر آب داشته باشد، به این معنی نیست که شما می‌توانید با این ساعت درون عمق ۳۰ متری از آب بروید.   30 متر و یا 3 ATM یا 3 Bar که هر سه آنها معادل یکدیگر هستند به این معنا نیستند که ساعت شما کاملاً ضد آب است بلکه معنای اصلی آن این است که ساعتتان در برابر باران و پاشیده شدن آب مقاوم است.

ساعت مچی ضد آب

چگونه بفهمیم ساعت ضد آب است؟

با نگاه کردن به قاب پشتی و صفحه می‌توانید درجه مقاومت ساعت در برابر آب را بفهمید. اگر این دسته از اطلاعات در آنجا ذکر نشده باشد یعنی اینکه ساعت شما ضد آب نیست. برای اینکه به سوال چگونه بفهمیم ساعت ضد آب است پاسخ دهیم چند ترفند در هنگام خرید ساعت مچی اورجینال موجود است که در ادامه این مطلب واچ گروپ به آنها اشاره می‌کنیم.

تفسیر اعداد ثبت شده بر روی ساعت برای مقاومت در برابر آب

روش‌های متعدد و گوناگونی برای تست کردن ساعت ضد آب و مقاومت آن در برابر فشار آب در زمان تهیه آنلاین ساعت مچی مردانه و زنانه موجود است. رایج‌ ترین واحد اندازه‌ گیری متر است و دومین راه متداول اتمسفر است، که متر را با علامت «M» و همچنین اتمسفر را با علامت «ATM» نشان می‌دهند. اصطلاح سومی که از آن برای بیان مقاومت در برابر آب استفاده می‌کنند «بار» نام دارد. عددهایی که با این واحدها در پشت صفحه ساعت درج شده‌ اند، نشان دهنده مقدار مقاومت ساعت در برابر فشار آب است. در ادامه این مطلب این اعداد را تفسیر می‌کنیم:

مقاومت 3 اتمسفر، 3 بار، 30 متر:

در واقع این یک رتبه‌ بندی متداول در مقابل آب است و در بیشتر ساعت‌های مد روز می‌توان آن را یافت. مقاوم در برابر آب تا عمق 3ATM فقط می‌تواند در برابر پاشش‌های تصادفی روزانه مانند قرارگیری در معرض آب باران و یا شستن دست‌ها مناسب باشد.

مقاومت 5 اتمسفر، 5 بار، 50 متر:

شاید تعداد کمی از افراد وجود داشته باشند که این را بخواهند تا عمق ۵۰ متری از آب شیرجه بزنند. ولی حتی اگر قصد این کار را داشتید باید بگوییم که ساعت شما نمی‌تواند از عهده آن برآید. ساعت‌های مقاوم در برابر آب تا عمق ۵۰ متری برای استفاده کردن در استخر مناسب هستند ولی ما به شما توصیه می‌کنیم که تایم شنا کردنتان خیلی طولانی نشود و به هیچ وجه از روی تخته شیرجه نزنید. به خاطر اینکه فشار بالای آب شاید منجر به این شود که قطرات آب به داخل ساعتتان نفوذ پیدا کنند.

مقاومت 10 اتمسفر، 10 بار و 100 متر

اگر ورزش‌هایی مانند قایق سواری شنا و غواصی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید، ساعت مچی‌هایی که روی صفحه و پشت آنها این اعداد حک شده باشد بهترین انتخاب برای شما به حساب می‌آید.

مقاومت 100 اتمسفر، 100 بار و 1000 متر:

ساعت‌هایی که این درجه‌ بندی را دارند وسایلی بسیار حرفه‌ ای و دقیق هستند. اندازه این ساعت‌ها بسیار بزرگ است و با کریستال‌های یاقوت کبود با ضخامت چندین میلی‌متر آنها را طراحی کرده‌اند. این سبک از طراحی منجر به این شده است که این ساعت‌ها در برابر عواملی مانند فشارهای خارجی مقاومت بسیار بالایی داشته باشند.

چگونه بفهمیم ساعت ضد آب است؟

تفسیر اصطلاحات ساعت مچی ضد آب

کلمه Water Resistance را برای ساعت‌های معمولی به کار می‌برند. اگر هنگام خرید ساعت مچی مردانه ضد آب این کلمه را در پشت ساعت و یا داخل دفترچه راهنما مشاهده کرد یعنی اینکه ساعت تا عمق تقریباً ۵۰ متر در برابر فشار آب می‌تواند مقاوم باشد. به علاوه اگر در زمان شستن دست‌ها آب با ساعتتان برخورد داشته باشد هیچ مشکلی برای ساعت پیش نمی‌آید.

کلمه Waterproof نیز یک اصطلاح رایج دیگری است، ساعت‌های واتر پروف مقاومت خیلی زیادی را در برابر فشار آب و رطوبت دارند. این ساعت‌ها می‌توانند تا عمق بیشتر از ۵۰ متر دوام بیاورند و حتی اگر در ظرف آب نیز بیفتند می توانند بدون هیچ مشکلی به کارشان ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *