وبلاگ واچ گروپ

چگونه از ساعت مکانیکی خود مراقبت کنیم؟

چگونه از ساعت مکانیکی خود مراقبت کنیم؟

برای نگهداری از ساعت‌های مکانیکی کوکی و یا اتوماتیکتان باید به خاطر ساختار پیچیده‌ای که در موتورشان وجود دارد و همچنین موجود بودن چرخ دنده‌های زیاد دقت خیلی بیشتری داشته باشید و به صورت مرتب آن را سرویس کنید. اما چگونه از ساعت مکانیکی خود مراقبت کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

شما می‌توانید ساعت‌های مکانیکی را به عنوان یکی از بهترین و با اصالت‌ترین ساعت‌های جهان بدانید. در تمامی فرهنگ‌ها ساعت سازان از ساعت‌های مکانیکی به عنوان میراث بسیار با ارزشمند برای آیندگان یاد کرده‌اند. این امر این را نشان می‌دهد این نوع ساعت‌ها طول عمر بالایی را دارند.

به صورت کلی خانواده ساعت‌های مکانیکی را می‌توانیم به ۲ دسته تقسیم کنیم دسته اول ساعت‌های مکانیکی کوکی و دسته دوم اتوماتیک. این دو گروه در نوع موتور و همچنین تامین انرژی با همدیگر تفاوت‌هایی را دارند ولی در کل برخلاف تیک تاک عقربه‌های ساعت مکانیکی گردش روان و یکنواختی را دارند.

این دسته از ساعت‌ها خیلی جذاب هستند و مردم در سراسر دنیا جذب شیوه کارکرد و طراحی این دسته از ساعت‌ها شده‌اند. در این مطلب ما قصد داریم که شیوه نگهداری از ساعت‌های مکانیکی را به شما بیاموزیم پس تا انتهای این مطلب واچ گروپ ایران با ما همراه باشید.

چگونه از ساعت مکانیکی خود مراقبت کنیم؟

شیوه کوک کردن و نگهداری کردن از ساعت مچی اتوماتیک

اول بهتر است که شما را با ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک آشنا کنیم. به صورت کلی ساعت‌های مکانیکی از نظر فناوری ساخت موتور به دو دسته ساعت اتوماتیک خود کوکو و یا نبضی و همچنین ساعت اتوماتیک کوکی تقسیم بندی می‌شوند.

سطح‌های اتوماتیک کوکی بدون هیچ باتری و یا منبع انرژی می‌تواند کار کنند و به وسیله یک نوع فنر به نام فنر تعادلی، نیروی لازمشان را برای حرکت دادن چرخ دنده‌هایشان به دست می‌آورند. خوب است به این موضوع توجه کنید که ساعت‌های کوکی باید معمولاً هر ۲۴ ساعت یک بار به وسیله چرخاندن دسته کوک ساعت کوک شوند.

البته باید گفت که ساعت‌های مکانیکی که امکانات بیشتری مثل ماه شمار، روزشمار و همچنین تقویم را دارند تا زمانی که بر روی مچ دستتان قرار دارند کار می‌کنند.

در واقع وزنه‌ای که نام آن روتور است که بخشی از موتور ساعت اتوماتیک نیز می‌باشد، با حرکت کردن مچ دست انرژی موتور ساعت را تامین خواهد کرد. نگهداری کردن از ساعت مکانیکی کوکی بسیار سخت‌تر از ساعت اتوماتیک است به خاطر اینکه چرخاندن فنر کوک کننده موتور به صورت روزانه منجر به این می‌شود که ساعت زودتر فرسوده شود.

تا اینجا به خوبی با شیوه کوک کردن ساعت اتوماتیک آشنا شدید اگر می خواهید بیشتر در این مورد بدانید می توانید به مطلب ساعت مچی اتوماتیک را چگونه کوک کنیم؟ مراجعه کنید.

شیوه کوک کردن و نگهداری کردن از ساعت مچی اتوماتیک

شرایط نگهداری کردن از ساعت‌های مکانیکی باید به چه شیوه‌ای باشد؟

شما می‌توانید ساعت‌های مکانیکی را به عنوان یکی از بهترین نوع ساعت‌ها در جهان بدانید ولی با تمامی این اوصاف نیز نگهداری کردن از ساعت مکانیکی شرایط مختص به خودش را دارد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم که به شما مهم‌ترین نکات برای نگهداری کردن از این دسته از ساعت‌ها را شرح دهیم:

  • به این موضوع دقت داشته باشید که ساعت‌های مکانیکی اتوماتیک و کوکی به سرویس شدن به وسیله افراد ماهر احتیاج دارند البته باید گفت که زمان سرویس ساعت‌های کوکی باید کمتر باشد. امکان دارد که سالی یک بار ساعت‌های کوکی شما به سرویس کامل احتیاج پیدا کنند تا از سلامت چرخنده‌های ساعت اطمینان پیدا کنید.
  • جالب است که این موضوع را بدانید که ساعت‌های اتوماتیکی به میدان مغناطیسی حساسیت دارند به خاطر همین توجه داشته باشید که ساعت‌های مکانیکی‌ تان را به هیچ وجه نباید در معرض میدان مغناطیسی مانند تلفن همراه، بلندگو و یا غیر قرار دهید.
  • موتور ساعت‌های اتوماتیکی و نبضی در صورتی که در برابر دمای بالا قرار گرفته شوند دچار اختلالاتی خواهند شد به خاطر همین دقت داشته باشید که در محیط‌های خیلی گرمی مثل سونا و غیره از ساعتتان استفاده نکنید.
  • موتورهای ساعت‌های مکانیکی کوکی و یا اتوماتیک خیلی پیچیده می‌باشند و چرخ دنده‌هایی که در ساختار آنها مورد استفاده قرار گرفته شده است بسیار زیاد است. با وجود این شما باید از ساعت مکانیکی تان در برابر ضربات احتمالی با دقت خیلی زیادی نگهداری کنید.
  • از آنجا که همه افراد باید ساعت‌های مکانیکی کوکی را هر ۲۴ ساعت یکبار به وسیله پیچ مخصوصش کوک کنند به خاطر همین احتمال اینکه پیچ فرسایش پیدا کند بسیار زیاد است. سعی داشته باشید که با دقت خیلی زیادی کار کرد این پیچ‌ها را بررسی کنید و به صورت مداوم برای سرویس به ساعت سازی‌ها مراجعه کنید تا هیچ آسیب جدی به ساعتتان که پول زیادی برای آن پرداخت کرده‌اید نرسد.

در این محتوا به صورت کامل با راه های مراقبت از ساعت های مکانیکی آشنا می شوید و اگر می خواهید در مورد راه های واجب مراقبت از هر نوع ساعت مچی مثل پولیش ساعت بدانید به بخش بلاگ ما مراجعه کنید.

ساعت های مکانیکی در بین با دوام‌ ترین و با اصالت‌ ترین و بهترین ساعت‌های دنیا قرار گرفته‌اند. این دسته از ساعت‌ها به دو گروه کوکی و اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند. موتور ساعت‌های پولو از راه چرخاندن پیچی که در کنار صفحه اصلی ساعت قرار گرفته شده است به صورت روزانه به وسیله خودتان شارژ می‌شود. ولی موتور ساعت‌های اتوماتیک با حرکت مچ دست افراد انرژی مورد نیازشان را به دست خواهند آورد.

این دسته از ساعت‌ها عمر خیلی طولانی دارند و ممکن است که چند نسل بتوانند از یک ساعت استفاده کنند. از آنجا که مهندسی ساخت ساعت‌های اتوماتیک خیلی پیچیده می‌باشد نگهداری کردن از ساعت مکانیکی نیز ممکن است پیچیده باشد. اگر ساعت مکانیکی، اتوماتیک و کوکی تان را به طور مرتب سرویس کنید می‌توانید سال‌های زیادی بدون به وجود آمدن هیچ مشکلی برای ساعتتان از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *